معرفی الگوها و نمونه های ایران اسلامی

آنچه وصفش لایق است...
معرفی الگوها و نمونه های ایران اسلامی

میهن ما با این تاریخ و تمدن پرسابقه، امروز در فقر بسیار شدید فکری و فرهنگی بسر می برد. به نظر می رسد عصر نظریه سازی سفارشی به انتها رسیده باشد. شاید موثرترین کار برای رسیدن به تمدنی مطلوب و درخشان، تکیه به نیروهای فکر مردمی، خلاقیتها و نوآوری ملت باشد. مردم با تلاش خود گوشه ها و اجزایی مطلوب از یک کل را ایجاد می کنند و به مرور حک و اصلاح. با معرفی این الگوها و گوشه ها می توان در ترویج و تکثیر این موضوعات در سایر بخش های جامعه و تحقق الگویی رویایی و کامل ایرانی - اسلامی امیدوار بود. انشالله
ما منکر نقش متفکران و زمینه سازان ظهور پایه های مبنایی تمدن اسلامی نیستیم. آنها نیز وظایف گرانی بر دوش خود دارند ولی نباید کسانی را که خودجوش در فکر و اندیشه این موضوع هستند با کسانی که به خیال خود با هزینه کردن ثروتهای هنگفت مملکت در این راه می کوشند یکی دانست.
ما می نویسیم، معرفی می کنیم. شما نقد کنید، یاری کنید.
الگوها و نمونه هایی که می شناسید و فکر می کنید ارزش ترویج، توسعه و تکثیر دارند را به ما معرفی کنید.

۱۹ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۷
دی

لینک وبلاگ ایشان 

لینک سایت هتلهای زنجیره ای مهر

انتقاد وی از دولت قبل!

انتخاب به عنوان کارآفرین برتر

محتاج الله خود را اینچنین معرفی نموده است :من، محمد حسین محتاج اله دارای مدرک دکترا در رشته پزشکی از دانشگاه شهید صدوقی یزد، چند سالی هم در دانشگاه امام صادق (ع) در رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل تحصیل کرده ام. از بهار 1375 اولین هتل خشتی جهان را در یزد با نام "هتل ملک التجار" تاسیس کردم و دیگر فعالیت های گردشگری ام را در قالب "هتل های زنجیره ای مهر" پیگیری نمودم که می توان به هتل مهر، هتل موزه فهادان و ... که اطلاعاتش را در سایت ما می توانید بیابید.






۲۳
دی
چرا مساجد ما نمی توانند مردم را جذب کنند ؟!

مساجد کشور ما عمدتا اقبال بسیار اندکی در جذب مردم بخصوص جوانان دارند. شاید یکی از ایرادات ناظر به متولیان مساجد (خود مردم) باشد. نوآوری و خلاقیت شاید ره برون رفت از این وضعیت باشد.
داشتن مساجدی که کانون اجتماعات زندگی ماست.

نویسنده متن : علوی

دراین مسجد را درتمام طول روز بسته نمی بینید. دورتادور داخل مسجد قفسه های کتاب از همه موضوعات خودنمایی می کند. همه آزادند هر کتابی می خواهند بردارند و به خانه ببرند... این مسجد با مسجدهای دیگر تفاوت های جدی دارد و نمونه ای از این مسئله است که مسجد می تواند و باید صرفا کارکرد نمازخانه ای نداشته باشد. پای صحبت امام جماعت این مسجد می نشینیم تا بهتر بتوانیم از تجربه های دیگر استفاده کنیم.

خدمت به مسجد کار انبیای الهی است و نباید کار درجه دوم و سوم تلقی شود. خدمت به مسجد برای هر کسی افتخار است، چرا که کسی وارد مسجد می شود زائر خداست و امتیاز خدمت گزاری به زائر خدا بر کسی پوشیده نیست. خدمت گزاری مسجد متعلق به قشر خاصی نیست و هرکسی می تواند این کار را انجام دهد.در جامعه ما تعدادی از مساجد به عنوان نمونه و شاخص معرفی می شود که یک نمونه آن مسجد صنعتگران واقع در میدان بسیج شهر مشهد است؛ مسجدی که در عین حال که خادم شناخته شده و اسمی ندارد، اما در پاکیزگی زبانزد خاص و عام است و هرکسی که به مسجد می آید با خاطره ای خوش آن را ترک و آرزو می کند نماز دیگری را در این مسجد اقامه کند.

شاید ذکر این نکات و ریزه کاری های یک مسجد موفق و نمونه بتواند راهگشای دیگر مساجد و امام جماعت آن ها باشد، چرا که مسجد به امام جماعت آن زنده است . صرفه جویی، نبود آبدارخانه در مسجد، حضور همیشگی و پویای امام جماعت، وضعیت مناسب بهداشتی وضوخانه و... هر یک می تواند الگویی برای دیگر مساجد باشد.

۲۳
دی

توضیح:

امروز کشور ما نیاز به یک عزم جدی برای همکاری و تعامل همه بخش های اقتصادی و علمی و ... دارد. این مدل خاص برای صنعت بانکداری می تواند الگوی همه صنایع باشد.



 بسمه تعالی

بیانیه اختتامیه دومین همایش هم افزایی دانشگاه ها و بانک ها در توسعه بانکداری مجازی
خداوند سبحان را سپاس می­ گذاریم که دومین همایش "هم­افزایی دانشگاه­ها و بانک­ها در توسعه بانکداری مجازی"، در روز 17 دی ماه 1393، با همکاری شرکت ملی انفورماتیک و با حضور رئیس کل و اعضای محترم هیأت عامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس محترم دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، اساتید محترم دانشگاه، مدیران، صاحب­نظران و کارشناسان خبره شبکه بانکی و پارک­های علم و فناوری، مراکز رشد و نهادهای دولتی مرتبط با حوزه علم و فناوری، در سالن همایش­های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با موفقیت برگزار شد.

در این همایش، شرکت­کنندگان ضمن تأیید ضرورت همکاری هر چه بیشتر دانشگاه­ها و بانک­ها برای هم­ افزایی در توسعه بانکداری الکترونیکی و مجازی، نکات زیر را مورد تأکید قرار دادند:

1- با توجه به جهانی شدن اقتصاد و تجارت و توسعه و پیشرفت کسب و کارهای مجازی در عصر کنونی، ایجاد و توسعه بانکداری مجازی در کشور به عنوان یک ضرورت مورد تأکید قرار گرفت.

۲۳
دی
توضیح: همه دانشگاه های کشور ما باید به این عرصه مهم که سالها بخاطر پول نفت مغفول مانده است وارد گردند.

توسعه علم و فعالیت علمی در جامعه اسلامی باید متفاوت از جوامع دیگر -غیر اسلامی - باشد. به نظر می رسد هر چه  علم و محصولات نافع آن در جامعه بیشتر ریشه دوانده باشد، جامعه بظاهر سامان بهتری یافته و کمی عادلانه تر می نماید. مسئله ارتباط علم و جامعه از مناظر مختلفی محل سوال و بحث است ولی آنچه مد نظر ماست تمتع هر چه بیشتر علم از جامعه و جامعه از علم و محصولات و حواشی علمی است. علم و به تبع آن فناوریهای علمی برای خدمت به جامعه و رفع مشکلات و معضلات زندگی انسانی و اسلامی. سوالات زیادی در این رابطه می توان پرسید:

چقدر از دانشگاه های ما مسائل تحقیق خود را از جامعه می گیرند؟ چقدر از آنها در حل مشکلات روزمره مردم می کوشند؟ نگرانی چند درصد از آنها آلودگی هوا، ترافیک، خشکسالی و کمبود حتمی آب در آینده، اسراف بیش از حد منابع، شیوع بیماریهای عصر امروز- زندگی ماشینی-، کیفیت کالاها و خدمات مانند خودرو و مواد غذایی و .... می باشد؟ و کدامشان به حل این معضلات مباهات کرده اند؟ هیچکدام. کدام دانشگاه ها خود را حل المسائلی تعریف کرده اند؟ کدام یک ادعا کرده اند ما نیروی مورد نیاز جامعه را تربیت می کنیم و بس؟ هیچکدام.

چندسالی می شود که سیاستمداران و دولتمردان ما به رشد علمی کشور می نازند ولی آیا متن و بطن جامعه نیز چنین مباهاتی به سیستم علمی خود دارد؟ در تاکسی و اتوبوس و سر زمین کشاورزی و در کارخانه های ایران هم به این افتخار مباهات می کنند؟

مقاله علمی محض دادن، در مرز دانشهای نظری توسط اساتید ما چه دردی از دردهای فعلی جامعه ما را درمان می کند؟!

۲۱
دی

آیا هر روستای ایران، چنین ظرفیتی ندارد ؟!


کارآفرین‌میلیارد دلاری ایران کارش را از دستفروشی و درآمد روزانه ٣‌هزار تومان شروع کرده است. او تنها ٣٨‌سال دارد و درآمدزایی چشمگیرش با یک اتفاق معجزه‌آسا استارت خورده است. «عباس برزگر»، زاده و ساکن یک روستای بسیار کوچک به نام «بزم» شهرستان بوانات در استان فارس است. روستایی که نه‌چندان حاصلخیز است و نه جاذبه خاصی دارد اما با موقعیت‌شناسی درست این جوان روستایی توانسته  در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو، عنوان شگفت‌انگیزترین تجربه گردشگری ایران را از آن خود کند.

۲۱
دی

http://nitsharif.ir

این یک شبکه مجازی نیست، بلکه یک شبکه واقعی از کسانی است که در این حوزه فعالند و در سطوح مختلف به کارهایی نظیر درس خواندن، تحقیق، تدریس، و یا حتی مسوولیتهای اجرایی مرتبط مشغولند. این آدمها روزانه در مورد تکنولوژی فکر می کنند، مطلب می نویسند، مقاله می خوانند، درس می دهند، تصمیم می گیرند، و کارهای متنوع دیگر نظیر آن انجام می دهند؛ اما معمولا کمتر می توانند با هم تعامل کنند و در مورد حاصل کارهای خود صحبت کنند.

پس در واقع این شبکه خود ماست، همه کسانی که در این حوزه فعالیم! دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای مختلف، هر کدام با اساتید خود سروکار دارند و فارغ التحصیل می شوند، اما شاید هیچگاه دانشجویان سایر دانشگاه ها را نبینند، ندانند که آنها چه مطالبی را می خوانند یا در چه فضایی فکر می کنند. و بدتر آنکه چه بسا در نهایت وارد حرفه و شغلی شوند که مستقیما مرتبط با مدیریت و سیاستگذاری فناوری نیست و به زودی از شبکه خارج شوند. دانشجویان دکترا نیز کم و بیش همین وضعیت را دارند. در بسیاری از موارد از حوزه های تحقیق و کارهایی که در دانشگاههای دیگر انجام می شود بی خبرند. چه بسا ندانند کاری مشابه در یک دانشگاه دیگر در حال انجام است. از روشهای تحقیق یکدیگر نیز مطلع نیستند. بعضا امکان دارد یکسال به مطالعه یک حوزه ای اختصاص دهند که تنها با یک ارتباط ساده می توانستند از سد آن بگذرند؛ البته اگر شبکه ای بدین منظور وجود داشته باشد. متخصصان این حوزه هم اگرچه شاید در جلساتی یکدیگر را ببینند، اما این جلسات فرصت بحث و تبادل نظر تخصصی فراهم نمی کند چرا که عمده این جلسات کاری است. شاید دو نفر در مورد توسعه صنعتی در کشور نظرات بسیار خوبی داشته باشند، اما هیچ گاه فضای تبادل و نقد این نظرات و ارائه راهکار برای کشور فراهم نشود. همه اینها یعنی اینکه ما اگرچه یک جامعه مدیریت و سیاستگذاری تکنولوژی در سطوح مختلف داریم، اما هنوز یک شبکه کارآمد برای اثربخش کردن تعاملات خود نداریم. این سایت، انعکاسی از یک فعالیت هفتگی برای شکل دهی این شبکه است. شبکه ای که در سه سطح ساماندهی شده است:
- سطح متخصصان
- سطح دانشجویان دکترا
- سطح دانشجویان کارشناسی ارشد

۲۱
دی

 با پیچیده شدن مسائل یک جامعه و ظهور مسائلی که برای حل آنها به تخصص های زیاد نیاز هست ضرورت استفاده از نظرات و دیدگاه های نخبگان حوزه های مختلف و مشورت با یکدیگر از اصول عقلانی و انسانی بدیهی می نماید.

در کشور ما این نحوه بررسی مسائل بسیار مغفول مانده و این حرکت ها باید در همه حوزه های مهم چه در سطح ملی و چه استانی و شهری پدید بیاید.

به امید آن روز که همه مسائل جامعه ما در هر سطحی به این نحو بررسی و نظرخواهی گردند.

این شبکه متشکل از متخصصان زیادی در حوزه های مختلف است.

هم چنین اتاق های فکر استانی نیز راه اندازی شده است.



بیانیه ماموریت

استادان دانشگاه، فعالان بخش خصوصی، فعالان اجتماعی، مدیران اداری و اجرایی، و گروه‌های دیگری که می‌توان آن‌ها را نخبگان خواند، گاه به گاه سؤالاتی با این مضامین از خود پرسیده‌اند: آیا برای تصمیم‌گیری درباره آن موضوع به این داده‌ها توجه شده است؟ آیا آن‌چه من درباره این موضوع می‌دانم می‌تواند بر بهبود سیاست‌گذاری درباره موضوع مؤثر باشد؟ آیا سیاست‌گذاران نظرات متخصصان و جامعه نخبگان را برای تصمیم‌گیری لحاظ کرده‌اند؟ آیا می‌دانند در کشورهای دیگر برای بهبود سیاست‌گذاری و اجرا در این موضوع چه کرده‌اند؟ این گروه از نخبگان اغلب بعد از طرح چنین پرسش‌هایی، از خود می‌پرسند «آیا راهی هست که دانش، داده‌ها و تجربه‌هایم را به سیاست‌گذاران ارائه کنم؟»

۲۱
دی

ثریا خود را دیده بانی برای پیشرفت ایران می داند. 

شبکه 1 سیما، چهارشنبه ها ساعت 23

۲۱
دی

سایت شرکت سبک آفرینان زندگی آرمانی (سازا)، با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی راه اندازی شده است تا از طریق آن الگوی مناسبی را در حوزه‌های خوراک، پوشاک، اسباب بازی کودکان و طراحی داخلی فضاهای خانگی، اداری و … به مخاطبین خود ارائه کند. در این وب سایت علاوه بر تولید محتوا در حوزه سبک زندگی، محصولاتی متناسب با این حوزه به فروش خواهد رسید.




این سایت دارای بخش هایی همچون
سبک زندگی اسلامی
بازارچه
غذای سالم
رسانه اسلامی
کودک و اسباب بازی
و خانه اسلامی ایرانی است.
۲۰
دی

هم افزا، پارادایمی در فراعلم (علم درباره علم) است که به صورت سامانه دانش هم‌افزا بروز یافته است. سامانه عمومی هم‌افزا (که در وبگاه www.hamafza.ir) نیز یکی از نمونه‌های سامانه دانش هم‌افزا است؛ «سامانه هم افزا» مانند یک دانه مستعداست و «سامانه عمومی هم افزا» یک نهال رویده از این دانه است.
در این قسمت، مبانی هم‌افزا به اختصار بیان می‌شود. در ابتدا مفاهیم علم، مدیریت علم و سامانه مدیریت علم مطرح شده و پس از آن ویژگی‌های سامانه هم‌افزا بیان شده است. در ادامه «سامانه عمومی هم افزا» به عنوان یک نمونه از «هم افزا» معرفی شده و با سامانه‌های مشابه مقایسه شده تا جایگاه آن نمایان‌تر شود.

http://www.hamafza.ir/11